>
menu housle - fiddle
Úvodní stránka inductory page
Noty, transkribce sheets
Jak na to jak na to
Kontakt contacts
violin o houslích
Konstrukce houslí jak se zhotovují housle
Mé nástroje o mých nástrojích
menu o mikrofonech
Konstrukce mikrofonů jak to vypadá uvnitř mikrofonu
Vybíráme mikrofon jak si vybrat vhodný mikrofon

hobby Historické mikrofony historic microphones Reportážní magnetofony report magnetophones Schémata, návody, odkazy sheets

 

MOJE NÁSTROJE

V roce 2020 jsem se stal šťastným majitelem nádherně znějícího nástroje. Pořídil jsem ho od pražského houslaře a dnes mého kamaráda   Ivana Švýcarského, který tento nástroj také restauroval. Dle jeho odborného posouzení se jedná o německou práci kopie/model Berghonzi cca kolem roku 1850. Evidentně falešnou vinětu už po restaurování do nástroje nevracel. Aby housličky nebyly "noname", pojmenoval jsem je "Pan Červotoč". To kvůli tomu mrňavýmu červíkovi, který asi věděl kolik dřeva má z horní desky ještě odebrat. Samozřejmě odborně zaretušováno.

noname circa 1850 noname circa 1850

Nástroj je vystrojen černou ebenovou garniturou. Ladící kolíčky jsou "Wittner FINETUNE PEGS" s vnitřním převodem 8,5:1, což mi umožňuje nepoužívat další dolaďovače. Tyto kolíčky mohu více než doporučit. Přeladění houslí do jiné tóniny stíhám během uvádění další písně. Struník mám ebenový ve starším vylehčeném provedení s kevlarovým poutkem "DICTUM Violin KEVLAR LOOP". Kobylku jsem si vyřezal sám, což mě baví, a housličky mi to zvukově odpustily (nebo jsem to trefil). Struny jsou kovové "THOMASTIK SUPER FLEXIBLE 15A". Mají ovinutou i E strunu, což docela účinně omezuje pískání. Ladička klipová "D'ADDARIO PW-CT-14". Mechanika ebenového podbradku je nerezová "DICTUM".
Housle mají velmi silný zvuk. Na výškách pronikavý, na basech až violový tembr. Přitom výška lubů je o cca 3mm nižší, než u běžných houslí. V současnosti můj nejpoužívanělší a nástroj.
moje kobylka vylehčené provedení struníku hlavice THOMASTIK SUPER FLEXIBLE 15A Wittner FINETUNE PEGS D'ADDARIO PW-CT-14

Ladislav F. Prokop 1934

Na tyto housličky jsem hrál 30 let. Dostal jsem je jako vrak (naštěstí vcelku), výměnou za moje tehdejší seřízené funkční housle, od svého kamaráda a vynikajícího trampského kytaristy Ládi Kubišty, kterého všichni znají pod přezdívkou "Casey". Přiznal jsem mu, že jsou to housle lepší, než co mám, a on uvolil a k mému potěšení mi je směnil. Je to tzv. školní koncertní nástroj, zřejmě v době vzniku ta lepší třída houslaře Prokopa z Chrudimi. Lze z jistotou říct, že jsou pro něj, dle jeho propozic, manufakturně vyrobené v Lubech u Chebu (Schönbach). Housle mají poměrně vysoké typické klenutí a je na nich použitý vzácný a krásný očkovaný javor. Měl jsem v rukou několikery prokopky z očkovaného javoru z tohoto období a musím říct, že všechny měly pěkný kultivovaný tón.

Ladislav F. Prokop 1934 Ladislav F. Prokop 1934

Nástroj je vystrojen černou ebenovou garniturou. Ladící kolíčky a žalud jsou zdobeny pařížským očkem. Struník s dolaďovači je kovový "THOMASTIK FINE TUNER TAILPIECE VIOLIN". Kobylku vyřezal brněnský houslař Vila Kužel. Struny jsou kovové "Prim VIOLIN set". Osazený elektromagnetický snímač je "ELEKTROAKUSTIKA Prototype 2". Ladička klipová "D'ADDARIO PW-CT-14". Mechanika ebenového podbradku a konektoru snímače je nerezová "DICTUM". Na vinětě uvnitř nástroje je uvedeno: Ladislav F. Prokop, výroba hudebních nástrojů V CHRUDIMI 1934
kobylka Vila Kužel viněta hlavice konektor snímače Prim VIOLIN set D'ADDARIO PW-CT-14

Josef Lídl Brno - barytonové housle

Josef Lídl, zakladatel známého brněnského obchodu s hudebními nástroji, rozhodně nebyl houslař. Jako úspěšný obchodník však přetahoval šikovné houslaře z Lubů u Chebu (Schönbach), takže tento nástroj byl pravděpodobně vyroben v Brně. Housličky byly nalezeny bez futrálu ve zbědovaném stavu (ale vcelku) v jedné stodole u Brna. Stačilo důkladné vyčištění a vystrojení vč. duše a kobylky, zalepení praskliny kolíčníku a housličky znovu hrají. Barytonovými houslemi se staly osazením tzv. oktávových strun. Ladění je stejné jako normální housle, pouze o oktávu níž. Elektromagnetický snímač je integrován přímo do hmatníku nástroje.

baritone violin baritone violin

Nástroj je vystrojen černou ebenovou garniturou, hmatník je ebenový tmavě hnědý. Struník s dolaďovači je kovový "noname". Kobylku jsem si vyřezal sám. Struny jsou kovové všechny typu "THOMASTIK SUPER FLEXIBLE": struna e1 je nadladěná violová d1, struna a je nadladěná violová g, struna d je nadladěná violová c, struna G je originální OCTAVE G. Ono to nadladění violových strun není přílš velké, protože housle mají kratší menzuru. Takže je to o necelý jeden tón. Do hmatníku intefrovaný elektromagnetický snímač je "ELEKTROAKUSTIKA Prototype 1". Ladička klipová "D'ADDARIO PW-CT-14 NS". Mechanika ebenového podbradku a konektoru snímače je duralová černě lakovaná. Na vinětě je uvedeno: První česká továrna hudebních nástrojů na Moravě Josef Lídl v Brně, Zelný trh. Letopočet není uveden.
moje barytonová kobylka viněta hlavice konektor snímače sívky snímače pod hmatníkem použité struny

Ladislav F. Prokop 1910

Nepamatuji se již, kdo mi tyto housličky donesl. Byly naprosto v rozkladu, zřejmě působením vlhka. Naštěstí toho moc nechybělo. Dohromady mi je dal houslař pan Petlach ze Sivic. Je to tzv. školní nástroj s typickým prokopovským klenutím desek, manufakturně vyrobený opět v Lubech u Chebu (Schönbach). Zajímavý je javor na zadní desce s pěkným žíháním pod tmavým lakem.

Ladislav F. Prokop 1910 Ladislav F. Prokop 1910

Nástroj je vystrojen černou ebenovou garniturou. Struník s dolaďovači je plastový "WITTNER". Kobylku jsem si také řezal sám. Struny jsou kovové "D'ADDARIO Helicore H310 4/4M". Osazený elektromagnetický snímač je "ELEKTROAKUSTIKA Prototype 8", piezoelektrický snímač je také "ELEKTROAKUSTIKA" Ladička klipová "D'ADDARIO PW-CT-14 NS". Mechanika ebenového podbradku a konektorů snímačů je duralová černě lakovaná. Na vinětě je uvedeno: Ladislav F. Prokop, hotovitel hudebních nástrojů V CHRUDIMI 1910
moje kobylka

nahoru
optimalizace PageRank.cz