menu mikrofony
Úvodní stránka inductory page
E-shop MIKROFONY e-shop microphones
Kontakt contacts
hobby Historické mikrofony historic microphones Reportážní magnetofony report magnetophones Schémata, návody sheets

Návod na výrobu levného a přitom kvalitního snímače
pro akustické hudební nástroje

Většina kontaktních snímačů akustických hudebních nástrojů je zkonstruována na principu piezo-krystalu. Cena takových snímačů se pohybuje v řádu stokorun a výše a přesto si lze takový snímač vyrobit doma na koleně s náklady pouhých několik desítek korun.

Základním prvkem snímače je tzv. piezoměnič, který se používá například k buzení v digitálních hodikách. Dá se však zakoupit za asi 15 Kč v prodejnách s elektrosoučástkami (GM Electronic). Je to tenký mosazný plíšek ve tvaru kolečka, na kterém je přilepeno menší kolečko vlasního piezokrystalu s pokovením. Jeden pól tedy tvoří podkladový mosazný plíšek a druhý pokovení krystalu. K mozaznému plíšku připájíme stínění kabelu a střední vodič opatrně připájíme k pokovené vrstvě. Mosazný plíšek můžeme dle potřeby opatrně přistříhnout do požadovaného tvaru např. čtverce.
Experimentálně jsem zjistil, že není možné použít přímo tento piezoměnič na hudební nástroj. Sice to hraje, ale zvuk nic moc. Celý piezoelement je potřeba důkladně přilepit chemoprénem na destičku z plastu. Nejlépe se osvědčil plast z krabičky od bonbónů Tic-Tac. Pozor - při stříhání praská - je lépe požadovaný tvar vyříznout jemnou pilkou a zabrousit skelným papírem. (pozn. výrobce Tic-Tacu začal používat na krabičku jiný materiál, takže je nutné trochu znovu hledat: buď starší krabičku nebo jiný materiál třeba polystyrén - samozřejmě ne ten pěnový)

nákres piezo-snímače

Krycí plastová krabička už na snímaný zvuk příliš vliv nemá. Neměla by být přílš těžká. Lze ji vyrobit například z krytu malého relé, z krabičky na šperky a pod. Přívodní kabel je dobré zajistit proti vytržení lepidlem. Povrchovou úpravu si už každý udělá dle svého gusta. Dopručuji přestříkat hotový snímač acetonovou barvou, která mírně naleptá plastovou krabičku a tím se s podkladem dokonale spojí.

K nástroji se takovýto snímač upevňuje pružným netvrdnoucím tmelem. Nevhodná je žvýkačka, protože ztvrdne. V obchodním řetězci Tesco se objevily lepící gumové polštářky od firem "UHU GmbH&Co." pod názvem "UHU Tac Patafix" a od "Kores C.E GmbH" pod názvem "GUMFIX". Je to stejný materiál, jaký dodávají výrobci ke svým profesionálním snímačům. Vrstvička gumového tmelu by mezi snímačem a nástrojem měla být asi 0,5 až 1mm silná.

detail umístění snímače a připojovacího konektoru Velmi důležité, a pro výsledný zvuk kritické, je správné umístění snímače na tzv. rezonanční bod. Na nástrojích jako housle, kytara, mandolína, kontrabas jej budeme hledat na horní rezonanční desce v oblasi za kobylkou. Snímač zapojíme do zesilovače a postupným přilepováním na různých místech ve zmíněné oblasti hledáme nejsilnější zvuk s největším poměrem nízkých (basových) kmitočtů. Jemné doladění najdeme pomocí nahrávání a poslechu na magnetofon, abychom vyloučili přímý zvuk z nástroje a dobře slyšeli zvuk snímaný snímačem. Tomuto usazení snímače je potřebné věnovat maximální péči; na houslích se zvuk změní už při posunu snímače o 1mm. Nedoporučuji u výše zmíněných nástrojů umísťovat snímač uvnitř nástroje - nevím proč, ale nejde najít kvalitní zvuk. Jednu z vyjímek tvoří banjo. Snímač pro banjo musí být velmi lehký aby neovlivňoval zvuk nástroje, protože se umísťuje zevnitř na blánu v oblasti pod kobylkou. Je tedy lepší ho vyrobit bez krycí plastové krabičky.

Pro vyloučení vlivu otřesů a rezonancí z přívodního kabelu je nutné kabel přilepit k nástroji asi ve vzdálenosti 2cm od snímače. Aby se tenký kabel časem nerozlámal, je nejlepší uchytit přímo na nástroj výstupní konektor Jack6,3 (samice). Menší konektory nedoporučuji.

O tom, že takto vyrobený snímač může být špičkové kvality, svědčí mimo jiné i to, že známý brněnský kontrabasista Petr Surý s takovým snímačem nahrál nejedno cédéčko.

K ozvučovací aparatuře se můžeme připojit běžným kabelem opatřeným správnými konektory, ale není to ideální. Vstupy mixážních pultů mají impedanci okolo 600 ohmů, linkové maximálně 50 kiloohmů. Aby piezoelektrický snímač nebyl zatěžován a tím nebyla zhoršována kmitočtová charakteristika, potřebuje zatěžovací impedanci řádově megaohmy. K přizpůsobení impedancí se používají tzv. DI-BOXy, které přizpůsobí impedanci vstupu mixážního pultu k impedanci výstupu piezo-snímače. Přívodní kabel snímač -  DI-BOX by neměl být příliš dlouhý, protože je vzhledem k vysoké impedanci náchylný k nakmitávání síťového brumu. Proto DI-BOX umístíme na jevišti poblíž nástroje.

Přeji Vám úspěšné experimentování s kontaktním snímáním zvuku akustických nástrojů. Nezapomeňte však, že opravdu nejlepší snímač je stále kvalitní mikrofon.

nahoru
   Navštivte obchod s MIKROFONY